Page 26 - ENroml.doc
P. 26

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice
                                            Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

                          EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A
                                                Anul şcolar 2015 – 2016

                                                      Probă scrisă
                                               Limba şi literatura română
                                                                                                 Varianta 8
            ·    Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
            ·    Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.

            SUBIECTUL I                                                                      (42 de puncte)

            Citeşte următorul text:

                   Deşi  trândav  la  carte  şi  mai  vrednic  la  hrană,  Dănuţ  avea  ceva  la  cap,  cum  se  spune,
            pentru matematică şi chimie. Cu inima lui curată care punea răul pe urmă şi întâi binele, Ionică
            socotea că băiatul ar putea ajunge odată un om de ştiinţă sau un inginer cu renume, de aceea nu
            se ţinea mândru pe lângă el […]. De pizmuit îl pizmuia numai pentru ce s-a spus adineauri:
                   ―  Ce  bine  de  tine,  Dan,  că  ai  un  nume  aşa  scurt!  Poate  cel  mai  scurt  nume  din  limba
            română! Ca să-l pronunţi, nu trebuie să deschizi de două ori gura!
                   ―  Mai  întâi,  pe  mine  mă  cheamă  Dănuţ,  şi  aşa  o  să  mă  cheme  totdeauna!  răspundea
            pizmuitul, molfăind o alună. În al doilea rând, chiar şi la catalog e mai bine! Când ai numele scurt,
            te strigă uşor, fiindcă-i la îndemână. Ia să-mi spună mie Vercingetorix! Nu m-ar asculta nimeni!
                   Ionică râdea, ca de o glumă, pe când celălalt dorea de-a binelea o asemenea lungime de
            nume, atribuindu-i însuşirea armurii ...
                   Ar fi fost în clasa aceea mulţi copii mai vrednici de luat în seamă. S-a pomenit cu precădere
            despre Dănuţ, căruia îi spuneau „Haplea” unii, fiindcă de la dânsul a pornit toată întâmplarea.
                   Nu era de atunci nici o săptămână ... Vorbind ei în recreaţie, şcolarii, despre câte-n lună
            şi-n stele, ce-i veni lui Dănuţ să spună că el descoperise o licoare, un elixir, datorită căruia omul
            poate deveni invizibil, să nu-i vezi nici urma. Citiseră mai toţi născociri de aceeaşi natură, pe care
            le primeşti cu închipuirea, pe câtă vreme cu minte deplină nu poţi crede în ele, nici cât în zmeu sau
            în Sfânta Vineri. Asta fu concluzia tuturora.
                   ― Sunteţi înapoiaţi! răspunse născocitorul. Dacă străbunicii voştri ar fi auzit de minunea
            televizorului, când abia cunoşteau gramofonul, ar fi spus că-i o balivernă. Asemeni despre radio,
            despre aspiratorul de praf, despre maşina de spălat rufe – şi câte altele, cunoscute azi şi la ţară.
            Ce să mai pomenesc de creierul electronic sau despre zborul în Cosmos!
                                                                           (Radu Tudoran, O lume întreagă)

            A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
            1. Notează  câte  un  sinonim  potrivit  pentru  sensul  din  text  al  cuvintelor  subliniate:  socotea,
            totdeauna, școlarii.                                                                    6 puncte
            2.  Explică rolul virgulei din secvenţa: ― Ce bine de tine, Dan.                        6 puncte
            3.  Transcrie două cuvinte/grupuri de cuvinte din text, care se referă la cadrul temporal.   6 puncte
            4.  Formulează două idei principale/secundare din textul dat.                           6 puncte
            5.  Prezintă,  în  30  –  50  de  cuvinte,  semnificaţia  secvenţei:  Dacă  străbunicii  voştri  ar  fi  auzit  de
            minunea  televizorului,  când  abia  cunoşteau  gramofonul,  ar  fi  spus  că-i  o  balivernă.  Asemeni
            despre radio, despre aspiratorul de praf, despre maşina de spălat rufe – şi câte altele, cunoscute
            azi şi la ţară. Ce să mai pomenesc de creierul electronic sau despre zborul în Cosmos!.   6 puncte

            B. Redactează o compunere de 150 – 250 de cuvinte în care să caracterizezi personajul Dănuţ din
            textul dat.                                                                           12 puncte

            În compunerea ta, trebuie:
            – să prezinți două trăsături ale personajului, prin valorificarea textului dat;
            – să ilustrezi două modalități de caracterizare folosite în text;
            – să ai un conţinut adecvat cerinţei;
            – să respecți precizarea privind numărul de cuvinte.





            Probă scrisă la limba şi literatura română                                             Varianta 8
                                                      Pagina 1 din 2
   21   22   23   24   25   26   27   28   29