Page 27 - ENroml.doc
P. 27
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
Citeşte următorul text:
Cei cu spirit de aventură și pasionați de excursii făcute la pas pot lega frății, vara aceasta,
pe Valea Hârtibaciului, într-o tabără de cercetași ce promite o aventură istorică la prima sa ediție.
Se numește „Hike the Nocrich*” și va avea loc în perioada 27 – 31 iulie și continuă povestea din
seria „Stăpânul inelelor” […].
Totul a pornit de la ideea unor olandezi care, îndrăgostiți de ceea ce au văzut pe
Valea Hârtibaciului, au spus că vor să organizeze și aici o serie de tabere. Povestea este creată în
jurul ideii de a forma o nouă frăție a inelului, care să continue povestea din filmul „Stăpânul inelelor”.
Grupuri de câte patru persoane vor pleca pe un drum necunoscut, în „micuțul sat al hobbiților,
Nocrichton”, unde vor fi nevoite să se folosească de toate cunoștințele de orientare pentru a găsi
drumul spre inele.
„Ideea a pornit de la doi cercetași olandezi care au venit de două ori până acum la Nocrich
și le-a plăcut foarte mult. Le place foarte mult zona și li se pare că prezintă interes pentru toți
cercetașii din Europa și, fiind foarte pasionați de drumeții, au venit cu această idee […]”, a spus
Andrada Rus, reprezentant al Centrului Cercetășesc Nocrich.
Ceea ce va trebui să demonstreze fiecare frăție este un puternic spirit de echipă și o
comunicare eficientă. Nu este deloc ușor să se formeze o nouă frăție în care să domine armonia,
iar participanții trebuie să fie pregătiți pentru a trece împreună peste toate obstacolele cu multă
răbdare, creativitate și grijă pentru ceilalți. „Scopul lor este să găsească destinația, primesc o hartă,
dar nu știu destinația, vor fi tot felul de ghicitori, vor trebui să ajungă la diferite checkpointuri* unde
vor trebui să realizeze diferite activități prin care să se apropie de descifrarea misterului. Noi vrem să
dezvoltăm foarte bine comunicarea în echipă și iubirea pentru natură”, a mai spus Andrada Rus.
(Elena Andrei, Cercetașii refac frăția inelului pe Valea Hârtibaciului,
www.turnulsfatului.ro)
*Nocrich numele unui sat din județul Sibiu
*checkpoint (limba engleză) punct de verificare
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– perioada în care se va desfășura tabăra de cercetași „Hike the Nocrich”;
– numărul de persoane din care va fi alcătuit un grup. 4 puncte
2. Scrie numele autoarei și titlul articolului din care este extras fragmentul dat. 4 puncte
3. Menţionează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa: Povestea
este creată în jurul ideii de a forma o nouă frăție a inelului care să continue povestea din filmul
„Stăpânul inelelor”. 4 puncte
4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate din secvenţa: Scopul lor este să găsească
destinația. 4 puncte
5. Transcrie două propoziții subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora: Nu
este deloc ușor să se formeze o nouă frăție în care să domine armonia […]. 4 puncte
6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată
completivă indirectă, introdusă prin adverbul relativ unde. 4 puncte
B. Redactează, în 150 – 250 de cuvinte, o naraţiune în care să prezinţi o întâmplare reală sau
imaginară petrecută într-o tabără. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 1 p.; coerenţa
textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.;
punctuaţia – 2 p.; aşezarea corectă în pagină, lizibilitatea – 2 p.).
Probă scrisă la limba şi literatura română Varianta 8
Pagina 2 din 2