Page 3 - ENroml.doc
P. 3

Ministerul Educaţiei Naţionale
                                            Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
           4. Transcrie două cuvinte care conţin diftong din secvenţa: OPTICIANUL: E o chestiune veche, mult
           prea veche, stimate domnule. Întâi, au fost ochelari fără margini [...].                    4 puncte
           5. Formulează două idei principale/secundare din textul dat.                                4 puncte
           6. Precizează, într-un enunţ, motivul pentru care clientul cere ochelari fără număr.        4 puncte

           B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să  motivezi apartenenţa la genul
           dramatic a textului dat.                                                                  16 puncte

           În compunerea ta, trebuie:
           –  să precizezi patru trăsături ale genului dramatic;
           –  să prezinţi detaliat două trăsături ale genului dramatic, valorificând fragmentul dat;
           –  să respecţi structura specifică tipului de compunere cerut;
           –  să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.

           SUBIECTUL al II-lea                                                                   (36 de puncte)

           Citeşte următorul text:

                  Spectacolul  oferit  de  râurile  repezi  de  munte  nu  e  parcă  nicăieri  mai  plin  de  adrenalină  decât  în
           canioanele* din Masivul Piatra Mare. Două dintre ele, cele mai cunoscute, sunt accesibile pe poteci turistice
           marcate, care pleacă din valea Timişului. De la Timişul de Sus, în maximum două ore de urcuş pe traseul cu
           bandă albastră, se ajunge la Canionul Tamina, format de pârâul Piatra Mică în pereţi de calcar.
                  Apa  coboară  în  cinci  cascade  succesive,  lăţimea  canionului  fiind  pe  alocuri  de  câteva  zeci  de
           centimetri. Canionul e numai parţial amenajat cu podeţe şi scări, însă debitul pârâului permite accesul cu
           uşurinţă, chiar prin albie. Măreţia naturii o întâlnim, însă, din plin, în celălalt canion, mult mai cunoscut, numit
           „Şapte Scări” (nume din perioada de început a turismului, când erau amenajate şapte scări de lemn pentru
           parcurgerea lui).
                  Aici se ajunge din zona Dâmbu Morii (cartier al Timişului de Jos), în aproximativ o oră, pe traseul
           marcat cu bandă galbenă. [...] Podeţele suspendate şi scările (astăzi în număr de nouă, construite din metal şi
           fixate în perete) fac din parcurgerea acestui canion – de altfel, dificilă mai ales iarna – o experienţă de neuitat.
                  Canioanele s-au format în milioane de ani, diferitele nivele de săpare ale râului fiind vizibile şi
           azi [B]. Ele sunt emblema acestui munte, care are şi alte minuni ascunse, pe care vă propunem să le
           descoperiţi singuri.
                                                  Mădălin-Cristian Focşa (coordonator), Canioanele Pietrei Mari,
                                               în Ghidul turistic „Valea Prahovei – Braşov – Culoarul Rucăr-Bran”

           *canion – vale adâncă și foarte strâmtă

           A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
           1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
           –  numele masivului muntos în care se găseşte Canionul Tamina;
           –  motivul pentru care unul dintre canioane a fost numit Şapte Scări.                       4 puncte
           2. Scrie titlul articolului şi numele coordonatorului de volum din care este extras fragmentul.    4 puncte
           3. Menţionează genul şi cazul substantivelor subliniate în textul dat.                      4 puncte
           4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă:
           Aici se ajunge din zona Dâmbu Morii (cartier al Timişului de Jos), în aproximativ o oră, pe traseul marcat cu
           bandă galbenă.                                                                              4 puncte
           5. Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora: Ele sunt
           emblema  acestui  munte,  care  are  şi  alte  minuni  ascunse,  pe  care  vă  propunem  să  le  descoperiţi
           singuri.                                                                                    4 puncte
           6. Construieşte  o  frază  alcătuită  din  două  propoziţii  în  care  să  existe  o  propoziţie  subordonată
           subiectivă, introdusă prin adverbul relativ când.                                           4 puncte

           B.  Redactează  o  naraţiune  de  150  –  300  de  cuvinte,  în  care  să  prezinţi  o  întâmplare  petrecută  la
           munte.                                                                                    12 puncte

           În compunerea ta, trebuie:
           – să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
           – să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
           – să ai un conţinut adecvat cerinţei;
           – să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

           Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
           Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 p.; coerenţa textului – 2 p.;
           registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.; punctuaţia – 3 p.;
           aşezarea corectă a textului în pagină – 1 p.; lizibilitatea – 1p.).

           Probă scrisă la limba şi literatura română                                                     Model
                                                       Pagina 2 din 2
   1   2   3   4   5   6   7   8