Page 3 - ENroml.doc
P. 3
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
4. Transcrie două cuvinte care conţin diftong din secvenţa: OPTICIANUL: E o chestiune veche, mult
prea veche, stimate domnule. Întâi, au fost ochelari fără margini [...]. 4 puncte
5. Formulează două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunţ, motivul pentru care clientul cere ochelari fără număr. 4 puncte
B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenenţa la genul
dramatic a textului dat. 16 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să precizezi patru trăsături ale genului dramatic;
– să prezinţi detaliat două trăsături ale genului dramatic, valorificând fragmentul dat;
– să respecţi structura specifică tipului de compunere cerut;
– să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
Citeşte următorul text:
Spectacolul oferit de râurile repezi de munte nu e parcă nicăieri mai plin de adrenalină decât în
canioanele* din Masivul Piatra Mare. Două dintre ele, cele mai cunoscute, sunt accesibile pe poteci turistice
marcate, care pleacă din valea Timişului. De la Timişul de Sus, în maximum două ore de urcuş pe traseul cu
bandă albastră, se ajunge la Canionul Tamina, format de pârâul Piatra Mică în pereţi de calcar.
Apa coboară în cinci cascade succesive, lăţimea canionului fiind pe alocuri de câteva zeci de
centimetri. Canionul e numai parţial amenajat cu podeţe şi scări, însă debitul pârâului permite accesul cu
uşurinţă, chiar prin albie. Măreţia naturii o întâlnim, însă, din plin, în celălalt canion, mult mai cunoscut, numit
„Şapte Scări” (nume din perioada de început a turismului, când erau amenajate şapte scări de lemn pentru
parcurgerea lui).
Aici se ajunge din zona Dâmbu Morii (cartier al Timişului de Jos), în aproximativ o oră, pe traseul
marcat cu bandă galbenă. [...] Podeţele suspendate şi scările (astăzi în număr de nouă, construite din metal şi
fixate în perete) fac din parcurgerea acestui canion – de altfel, dificilă mai ales iarna – o experienţă de neuitat.
Canioanele s-au format în milioane de ani, diferitele nivele de săpare ale râului fiind vizibile şi
azi [B]. Ele sunt emblema acestui munte, care are şi alte minuni ascunse, pe care vă propunem să le
descoperiţi singuri.
Mădălin-Cristian Focşa (coordonator), Canioanele Pietrei Mari,
în Ghidul turistic „Valea Prahovei – Braşov – Culoarul Rucăr-Bran”
*canion – vale adâncă și foarte strâmtă
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– numele masivului muntos în care se găseşte Canionul Tamina;
– motivul pentru care unul dintre canioane a fost numit Şapte Scări. 4 puncte
2. Scrie titlul articolului şi numele coordonatorului de volum din care este extras fragmentul. 4 puncte
3. Menţionează genul şi cazul substantivelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă:
Aici se ajunge din zona Dâmbu Morii (cartier al Timişului de Jos), în aproximativ o oră, pe traseul marcat cu
bandă galbenă. 4 puncte
5. Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora: Ele sunt
emblema acestui munte, care are şi alte minuni ascunse, pe care vă propunem să le descoperiţi
singuri. 4 puncte
6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată
subiectivă, introdusă prin adverbul relativ când. 4 puncte
B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare petrecută la
munte. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 p.; coerenţa textului – 2 p.;
registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.; punctuaţia – 3 p.;
aşezarea corectă a textului în pagină – 1 p.; lizibilitatea – 1p.).
Probă scrisă la limba şi literatura română Model
Pagina 2 din 2