Page 17 - ENroml.doc
P. 17

Ministerul Educaţiei Naţionale
                                            Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

            SUBIECTUL al II-lea                                                               (36 de puncte)

            Citeşte următorul text:

                    Oamenii  nu  pot  să  simtă  viteza  în  mod  direct,  altfel  am  fi  cu  toţii  ameţiţi  de  mişcarea
            Pământului în spaţiu. Prin urmare, cum putem şti ce înseamnă rapid? Cel mai rapid sprinter* poate
            alerga cu o viteză de aproximativ 38 de km/h, aproape de 4 000 de ori mai mare decât viteza unui
            melc, unul dintre cele mai lente animale. Dar această viteză este şi de 28 de milioane de ori mai
            mică decât cea mai mare viteză din Univers – viteza luminii. Aşadar, la scară largă, suntem destul
            de lenţi. [...]
                    De  la  apariţia  cronometrajului  electronic  în  1968,  recordul  mondial  în  proba  atletică  de
            100 de metri  la  bărbaţi  a  coborât  cu  mai  puţin  de  o  jumătate  de  secundă  –  în  special  datorită
            îmbunătăţirilor aduse pistei şi tehnologiei pantofilor de alergare. La un moment dat, s-a crezut că
            limita  superioară  a  vitezei  de  alergare  a  omului  este  determinată  de  forţa  pe  care  tendonul
            cvadricepsului*  o  poate  absorbi  la  fiecare  pas  fără  să  se  rupă.  Acesta  ar  fi  implicat  o  viteză
            maximă  de  43,06  de  km/h,  dar,  la  Campionatul  Mondial  de  la  Berlin  din  2009,  jamaicanul
            Usain Bolt a depăşit această viteză, atingând 44,72 de km/h. Acum se crede că factorul limitator
            este  rapiditatea  cu  care  se  pot  contracta  fibrele  musculare,  pentru  a  propulsa  corpul  înainte  în
            timpul  fracţiunii  de  secundă  în  care  fiecare  picior  este  în  contact  cu  solul.  Încă  nu  ştim  dacă
            antrenamentul  sau  moştenirea  genetică  pot  îmbunătăţi  viteza  de  contracţie  a  muşchilor,  dar
            calculele arată că tendoanele umane pot rezista, teoretic, la viteze de până la 64 de km/h!

                                                         Cel mai rapid de pe pământ, în revista Terra Magazin

            *sprinter  – atlet specializat în alergări de mare viteză
            *cvadriceps – muşchi al piciorului

            A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
            1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
            –  anul apariţiei cronometrajului electronic;
            –  campionatul la care s-a stabilit recordul de viteză de 44,72 de km/h.                4 puncte
            2. Scrie titlul articolului din care a fost extras fragmentul şi denumirea publicaţiei în care a apărut.
                                                                                                    4 puncte
            3. Menţionează genul şi cazul substantivelor subliniate în textul dat.                  4 puncte
            4. Precizează  funcţia  sintactică  a  cuvintelor  subliniate,  menţionând  partea  de  vorbire  prin  care  se
            exprimă: Acum se crede că factorul limitator este rapiditatea.                          4 puncte
            5. Transcrie  propoziţia  principală  şi  propoziţia  subordonată  din  fraza  următoare,  precizând  felul
            subordonatei: Oamenii nu pot să simtă viteza în mod direct.                             4 puncte
            6. Construieşte  o  frază  alcătuită  din  două  propoziţii  în  care  să  existe  o  propoziţie  subordonată
            atributivă, introdusă prin conjuncţia subordonatoare să.                                4 puncte

            B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare, reală sau
            imaginară, petrecută în timpul unei întreceri sportive.                               12 puncte

            În compunerea ta, trebuie:
            – să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
            – să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
            – să ai un conţinut adecvat cerinţei;
            – să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

            Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
            Vei  primi  14  puncte  pentru  redactarea  întregii  lucrări  (unitatea  compoziţiei  –  2  p.;  coerenţa
            textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.;
            punctuaţia – 3 p.; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 p.; lizibilitatea – 1p.).













            Probă scrisă la limba şi literatura română                                             Varianta 4
                                                      Pagina 2 din 2
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22