Page 17 - ENroml.doc
P. 17
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
Citeşte următorul text:
Oamenii nu pot să simtă viteza în mod direct, altfel am fi cu toţii ameţiţi de mişcarea
Pământului în spaţiu. Prin urmare, cum putem şti ce înseamnă rapid? Cel mai rapid sprinter* poate
alerga cu o viteză de aproximativ 38 de km/h, aproape de 4 000 de ori mai mare decât viteza unui
melc, unul dintre cele mai lente animale. Dar această viteză este şi de 28 de milioane de ori mai
mică decât cea mai mare viteză din Univers – viteza luminii. Aşadar, la scară largă, suntem destul
de lenţi. [...]
De la apariţia cronometrajului electronic în 1968, recordul mondial în proba atletică de
100 de metri la bărbaţi a coborât cu mai puţin de o jumătate de secundă – în special datorită
îmbunătăţirilor aduse pistei şi tehnologiei pantofilor de alergare. La un moment dat, s-a crezut că
limita superioară a vitezei de alergare a omului este determinată de forţa pe care tendonul
cvadricepsului* o poate absorbi la fiecare pas fără să se rupă. Acesta ar fi implicat o viteză
maximă de 43,06 de km/h, dar, la Campionatul Mondial de la Berlin din 2009, jamaicanul
Usain Bolt a depăşit această viteză, atingând 44,72 de km/h. Acum se crede că factorul limitator
este rapiditatea cu care se pot contracta fibrele musculare, pentru a propulsa corpul înainte în
timpul fracţiunii de secundă în care fiecare picior este în contact cu solul. Încă nu ştim dacă
antrenamentul sau moştenirea genetică pot îmbunătăţi viteza de contracţie a muşchilor, dar
calculele arată că tendoanele umane pot rezista, teoretic, la viteze de până la 64 de km/h!
Cel mai rapid de pe pământ, în revista Terra Magazin
*sprinter – atlet specializat în alergări de mare viteză
*cvadriceps – muşchi al piciorului
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– anul apariţiei cronometrajului electronic;
– campionatul la care s-a stabilit recordul de viteză de 44,72 de km/h. 4 puncte
2. Scrie titlul articolului din care a fost extras fragmentul şi denumirea publicaţiei în care a apărut.
4 puncte
3. Menţionează genul şi cazul substantivelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se
exprimă: Acum se crede că factorul limitator este rapiditatea. 4 puncte
5. Transcrie propoziţia principală şi propoziţia subordonată din fraza următoare, precizând felul
subordonatei: Oamenii nu pot să simtă viteza în mod direct. 4 puncte
6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată
atributivă, introdusă prin conjuncţia subordonatoare să. 4 puncte
B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare, reală sau
imaginară, petrecută în timpul unei întreceri sportive. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 p.; coerenţa
textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.;
punctuaţia – 3 p.; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 p.; lizibilitatea – 1p.).
Probă scrisă la limba şi literatura română Varianta 4
Pagina 2 din 2