Page 13 - ENroml.doc
P. 13

Ministerul Educaţiei Naţionale
                                            Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

            SUBIECTUL al II-lea                                                               (36 de puncte)

            Citeşte următorul text:

                    Sute de figurine de șah create în zeci de țări de pe glob pot fi văzute într-o expoziție inedită
            deschisă la Muzeul de Istorie a Transilvaniei.
                    Expoziţia aduce în atenţia publicului 88 de jocuri de şah, piese care fac parte din colecţia
            particulară Emil Sitaru. Piesele sunt aduse de profesorul Sitaru din zeci de ţări vizitate de Domnia Sa
            de-a  lungul  turneelor  la  care  a  participat  împreună  cu  jucătorii  Academiei  SITAS  şi  reprezintă,
            fiecare,  o  parte  din  tradiţiile  sau  specificul  ţării  respective,  fie  prin  materialul  din  care  sunt
            confecţionate […], fie prin motivele tradiţionale ale tablei sau ale pieselor […].
                    O altă caracteristică o reprezintă tematica istorică a pieselor (piese şi tablă cu motive din
            Egiptul antic, cu motive mitologice greceşti sau ilustrând bătăliile dintre Napoleon şi austrieci ori pe
            cea de la Grunwald, dintre polonezi şi cavalerii teutoni etc.). O altă sursă de inspiraţie pentru jocul
            de  şah  o  reprezintă  literatura,  astfel  că  putem  vedea  tabla  şi  piesele  reprezentându-i  pe
            Robin Hood,  Don Quijote  de  la  Mancha  sau  tabla  şi  piesele  inspirate  din  filme  („Star  Trek”,
            „Familia Simpson”  etc).  O  altă  categorie  o  reprezintă  piesele  ce  folosesc  „simboluri”  din  epoca
            modernă (ale clubului Real Madrid, piese de la Muzeul  „Mercedes” din Stuttgart). Din colecţie nu
            lipsesc nici şahurile cu tematică specifică pentru copii (şah cu păpuşi Matrioşka, şah din Lego).
                    Expoziţia aduce în atenţia publicului şi o colecţie de ceasuri de şah, de la cele mai vechi
            până la cele digitale, precum şi cărţi de şah deosebite. Evenimentul se doreşte a fi şi o pledoarie
            pentru învăţarea şi practicarea jocului de şah, cunoscute fiind beneficiile pe care acest sport al minţii
            le are în dezvoltarea personalităţii copiilor şi în îmbunătăţirea performanţelor şcolare. În acest scop,
            exponatele  vor  fi  însoţite  şi  de  postere  care  să  prezinte  beneficiile  învăţării  şi  practicării  şahului,
            povestea şahului, proiecţii cu micuţii jucători de şah la competiţiile Academiei SITAS sau în taberele
            internaţionale organizate de aceasta.

                          După „O călătorie în jurul lumii” prin intermediul pieselor de şah, www.historia.ro

            A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
            1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
            –  organizatorul expoziţiei pieselor de şah;
            –  un scop al organizării expoziţiei.                                                  4 puncte
            2. Scrie titlul articolului şi sursa de unde a fost preluat acesta.                     4 puncte
            3. Menţionează diateza şi modul verbelor subliniate în textul dat.                      4 puncte
            4. Precizează  funcţia  sintactică  a  cuvintelor  subliniate,  menționând  partea  de  vorbire  prin  care  se
            exprimă: O altă categorie o reprezintă piesele ce folosesc „simboluri” din epoca modernă.    4 puncte
            5. Transcrie  propoziţiile  din  fraza  următoare,  precizând  felul  subordonatei:  Expoziţia  aduce  în
            atenţia publicului 88 de jocuri de şah, piese care fac parte din colecţia particulară Emil Sitaru.
                                                                                                    4 puncte
            6. Construiește  o  frază  alcătuită  din  două  propoziții  în  care  să  existe  o  propoziţie  subordonată
            predicativă, introdusă prin conjuncţia subordonatoare dacă.                             4 puncte

            B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare petrecută în
            timpul practicării unui joc.                                                          12 puncte

            În compunerea ta, trebuie:
            – să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
            – să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
            – să ai un conţinut adecvat cerinţei;
            – să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

            Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
            Vei  primi  14  puncte  pentru  redactarea  întregii  lucrări  (unitatea  compoziţiei  –  2  p.;  coerenţa
            textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.;
            punctuaţia – 3 p.; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 p.; lizibilitatea – 1p.).



            Probă scrisă la limba şi literatura română                                              Simulare
                                                      Pagina 2 din 2
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18