Page 10 - ENroml.doc
P. 10

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice
                                            Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
                          EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A
                                                Anul şcolar 2016 – 2017

                                                      Probă scrisă
                                               Limba şi literatura română
                                                                                                     Model
            •    Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
            •    Timpul de lucru efectiv este de două ore.

            SUBIECTUL I                                                                      (40 de puncte)

            Citeşte următorul text:

                     Dimineaţa, se prezentă moşu’, cu pâine caldă ca o lună plină de vară şi cu struguri dulci
            şi strălucitori ca razele soarelui, la împărăţie. Când se uită la ele, împăratu’ a pus mâna la ochi că
            nu se putea uita la tavă.
                     Şi-a dat şi el seama că băiatu’ nu-i un bostan* de-ăla bun pentru porci şi pentru vaci şi i-a zis:
                     — Măi moşnege, dacă băiatu’ tău este chiar aşa de năzdrăvan cum se vede, îi mai dau o
            poruncă şi dac-o face nu mai am ce-i zice şi-am să-i dau fata, că atunci ştiu eu cui o dau. Uite ce
            să faci: de la noi până la casa ta, băiatul să facă un pod de aur – că fata mea nu merge pe orice
            cărare cu nunta – şi pe margine să crească pomi cu fructele în ei şi păsări care să se-ntreacă în
            cânt la nuntă când s-or-ntâlni alaiurile cu lăutari. Băiatu’ aşa a făcut. Şi la ziuă s-a adunat de o
            parte alaiu’ băiatului şi-au pornit cu bostanu-nainte să întâmpine mireasa. Da’ mireasa întârzia –
            c-aşa  o  învăţase  o  babă  vrăjitoare  până s-a  făcut  seară.  Când  a  asfinţit  soarele,  a  ajuns  alaiul
            împăratului cu mireasa la jumătatea podului. Atunci, bostanul, c-aşa fusese vrăjit, se dădu peste
            cap de trei ori şi se făcu un băiat aşa de frumos că nu se putea măsura niciun fecior de împărat
            care venise la nuntă cu el: cu ochii ca noaptea, cu păru’ ca focul şi cu obrajii ca trandafirii, cu
            umerile ca munţii şi cu mijlocu’ ca stejarul. Şi aşa de bine îi părea împăratului că nu-şi dă fata
            după-un  bostan-bolovan,  ci  după  Tudorel  Voinicel.  Da’  el  aşa  fusese  vrăjit  de  când  lumea  şi
            pământul şi acuma se terminase vraja. Şi pe pod s-au unit muzicile, ale noastre, ale ţăranilor, cu
            ale împăratului, şi Tudorel a luat-o pe Ilinca, fata împăratului, şi s-au sărutat şi-au plecat la cununie
            în sat şi-au trântit o nuntă de-a ţinut două săptămâni şi două luni şi moşu’ şi baba chiuiau la masă
            cu împăratu’ şi împărăteasa şi cu naşu’ care era împăratu’ de la Soare-Răsare, mândru şi înţelept
            ca un naş de la noi din sat,
                                  iar eu m-am suit pe-o roată
                                  şi v-am spus povestea toată.
                                  M-am suit şi pe-o farfurie
                                  şi v-am spus o bucurie;
                                  şi pe-o surcică şi v-am spus
                                  o minciunică.


                                       ***, Tudorel-Bostănel, text cules de la Maria Tănase de Gh. C. Mihalcea

            *bostan s.m. (reg.) dovleac

            A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
            1. Notează  câte  un  sinonim  potrivit  pentru  sensul  din  text  al  cuvintelor  subliniate:  poruncă,
            a asfințit.                                                                             4 puncte
            2.  Explică modul de formare a unui cuvânt obținut prin conversiune și a unui cuvânt obținut prin
            derivare din primul alineat al textului dat.                                            4 puncte
            3.  Transcrie diftongii din cuvintele: alaiurile, munții.                               4 puncte
            4.  Menționează rolul cratimei din următoarea secvenţă: c-aşa o învăţase o babă.        4 puncte
            5.  Formulează două idei principale/secundare din textul dat.                           4 puncte
            6.  Precizează, într-un enunț, motivul pentru care mireasa întârzie la nuntă.           4 puncte

            B.  Redactează  o  compunere  de  minimum  150  de  cuvinte,  în  care  să  motivezi  apartenenţa  la
            specie a basmului popular Tudorel-Bostănel.                                           16 puncte

            În compunerea ta, trebuie:
                   – să precizezi patru trăsături ale basmului popular;
                   – să prezinți detaliat două trăsături ale basmului popular, valorificând fragmentul dat;
                   – să respecți structura specifică tipului de compunere cerut;
                   – să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.

            Probă scrisă la limba şi literatura română                                                Model
                                                      Pagina 1 din 2
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15