Page 9 - ENroml.doc
P. 9

Ministerul Educaţiei Naţionale
                                            Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

           B.  Redactează  o  compunere  de  minimum  150  de  cuvinte,  în  care  să  caracterizezi  personajul
           moş Andrei din textul dat.                                                                16 puncte

           În compunerea ta, trebuie:
           –  să prezinţi două trăsături ale personajului ales, prin valorificarea textului dat;
           –  să ilustrezi două modalităţi de caracterizare a personajului ales, prin câte o secvenţă comentată;
           –  să ai un conţinut adecvat cerinţei;
           –  să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.


           SUBIECTUL al II-lea                                                                   (36 de puncte)

           Citeşte următorul text:


                  Despre mintea omului se spune că este cel mai mare aparat de spus povești din lume; uneori
           chiar este asociată cu un post de radio care emite 24 de ore din 24. Dar majoritatea poveștilor sunt
           reinterpretări pe care noi le facem în baza unor modele mentale dezvoltate în copilărie, motiv pentru
           care o minte bine antrenată și flexibilă are nevoie în mod constant de informație proaspătă pentru a
           evolua conform vârstei și a nu rămâne blocată în același vechi tipar […].
                  Este bine de știut pentru orice părinte sau adult care interacționează cu copiii că lectura poate
           influența în bine comportamentul școlar al copilului mai mult decât o fac alți factori semnificativi, cum ar
           fi mediul social sau economic. Iar atunci când cei mici ajung să citească din plăcere, în mod constant,
           aceștia nu doar că vor obține performanțe mai bune la teste, dar vor deține și un vocabular mai bine
           dezvoltat și vor avea un nivel crescut de cunoștințe generale – aspecte care-I vor ajuta să dezvolte o
           mai bună imagine de sine și să dețină o mai clară înțelegere asupra lumii. […]
                  Cei mai mulți dintre noi știu sau intuiesc că lectura este importantă, dar relativ puțini oameni
           cunosc  schimbările  care  se  produc  când  citim  din  plăcere.  Aceste  beneficii  sunt  resimțite  de  ființa
           umană atât în copilărie, cât și la maturitate și pot fi grupate astfel: se dezvoltă creierul și mintea; se
           dezvoltă  o  imagine  de  sine  pozitivă;  se  facilitează  dezvoltarea  inteligenței  emoționale  și  relaționale.
           Acei copii care citesc, adesea, au și bune abilități de ascultare și de interpretare.

                                                     Gáspár György, Cât de importantă este lectura pentru copii,
                                                                                   www.asociatiacurteaveche.ro

           A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
           1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
           –  un factor care influențează comportamentul școlar al copilului;
           –  o abilitate pe care copilul și-o dezvoltă prin lectură.                                  4 puncte
           2. Scrie titlul articolului și sursa din care a fost preluat textul.                        4 puncte
           3. Menţionează genul şi cazul substantivelor subliniate în textul dat.                      4 puncte
           4. Precizează  funcţia  sintactică  a  cuvintelor  subliniate,  menţionând  partea  de  vorbire  prin  care  se
           exprimă: Despre mintea omului se spune că este cel mai mare aparat de spus povești din lume; uneori
           chiar este asociată cu un post de radio care emite 24 de ore din 24.                        4 puncte
           5. Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora: Cei mai
           mulți dintre noi știu sau intuiesc că lectura este importantă, dar relativ puțini oameni cunosc schimbările
           care se produc când citim din plăcere.                                                      4 puncte
           6. Construieşte  o  frază  alcătuită  din  două  propoziţii  în  care  să  existe  o  propoziţie  subordonată
           predicativă, introdusă prin conjuncția subordonatoare că.                                   4 puncte

           B.  Redactează  o  naraţiune  de  150  –  300  de  cuvinte,  în  care  să  prezinți  o  întâmplare  petrecută  cu
           familia.                                                                                  12 puncte

           În compunerea ta, trebuie:
           – să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
           – să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
           – să ai un conţinut adecvat cerinţei;
           – să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

           Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
           Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 p.; coerenţa textului – 2 p.;
           registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.; punctuaţia – 3 p.;
           aşezarea corectă a textului în pagină – 1 p.; lizibilitatea – 1p.).




           Probă scrisă la limba şi literatura română                                                 Varianta 5
                                                       Pagina 2 din 2
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14