Page 9 - ENroml.doc
P. 9
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să caracterizezi personajul
moş Andrei din textul dat. 16 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să prezinţi două trăsături ale personajului ales, prin valorificarea textului dat;
– să ilustrezi două modalităţi de caracterizare a personajului ales, prin câte o secvenţă comentată;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
Citeşte următorul text:
Despre mintea omului se spune că este cel mai mare aparat de spus povești din lume; uneori
chiar este asociată cu un post de radio care emite 24 de ore din 24. Dar majoritatea poveștilor sunt
reinterpretări pe care noi le facem în baza unor modele mentale dezvoltate în copilărie, motiv pentru
care o minte bine antrenată și flexibilă are nevoie în mod constant de informație proaspătă pentru a
evolua conform vârstei și a nu rămâne blocată în același vechi tipar […].
Este bine de știut pentru orice părinte sau adult care interacționează cu copiii că lectura poate
influența în bine comportamentul școlar al copilului mai mult decât o fac alți factori semnificativi, cum ar
fi mediul social sau economic. Iar atunci când cei mici ajung să citească din plăcere, în mod constant,
aceștia nu doar că vor obține performanțe mai bune la teste, dar vor deține și un vocabular mai bine
dezvoltat și vor avea un nivel crescut de cunoștințe generale – aspecte care-I vor ajuta să dezvolte o
mai bună imagine de sine și să dețină o mai clară înțelegere asupra lumii. […]
Cei mai mulți dintre noi știu sau intuiesc că lectura este importantă, dar relativ puțini oameni
cunosc schimbările care se produc când citim din plăcere. Aceste beneficii sunt resimțite de ființa
umană atât în copilărie, cât și la maturitate și pot fi grupate astfel: se dezvoltă creierul și mintea; se
dezvoltă o imagine de sine pozitivă; se facilitează dezvoltarea inteligenței emoționale și relaționale.
Acei copii care citesc, adesea, au și bune abilități de ascultare și de interpretare.
Gáspár György, Cât de importantă este lectura pentru copii,
www.asociatiacurteaveche.ro
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– un factor care influențează comportamentul școlar al copilului;
– o abilitate pe care copilul și-o dezvoltă prin lectură. 4 puncte
2. Scrie titlul articolului și sursa din care a fost preluat textul. 4 puncte
3. Menţionează genul şi cazul substantivelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se
exprimă: Despre mintea omului se spune că este cel mai mare aparat de spus povești din lume; uneori
chiar este asociată cu un post de radio care emite 24 de ore din 24. 4 puncte
5. Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora: Cei mai
mulți dintre noi știu sau intuiesc că lectura este importantă, dar relativ puțini oameni cunosc schimbările
care se produc când citim din plăcere. 4 puncte
6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată
predicativă, introdusă prin conjuncția subordonatoare că. 4 puncte
B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută cu
familia. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 p.; coerenţa textului – 2 p.;
registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.; punctuaţia – 3 p.;
aşezarea corectă a textului în pagină – 1 p.; lizibilitatea – 1p.).
Probă scrisă la limba şi literatura română Varianta 5
Pagina 2 din 2